donderdag 25 november 2010

SPEELGOED ONDER SPANNING | uitdieping schildersezel


Ik heb gekozen om de schildersezel verder uit te werken omdat kleuters zich hiermee echte artiesten kunnen voelen. Echte schildersezels zijn vaak heel groot en zien er heel complex uit.
Enkele voorbeelden:



'Schildersezels voor kinderen' zien er vaak niet als een echte schildersezel uit en zijn dikwijls eerder krijtborden of whiteboards.



Bij mijn eerste model waren nog een aantal problemen: 
- er werd teveel materiaal gebruikt (de grondplaat)
- het was niet zeker of de spanbanden genoeg spanden om het latje, dat de rol papier droeg, op zijn plaats te houden.

Ik heb dit opgelost door een andere manier van opspannen te gebruiken en het latje te vervangen door de spanband zelf.

Test nieuwe manier van opspannen. De schilders ezel wordt nu opgespannen door 1 lange spanband die door alle onderdelen gaat.




















Voorkant verbeterd model.                                                                                Achterkant verbeterd model.




Omdat de papierrollen die ik vond op internet nogal breed waren (bijvoorbeeld bij ikea: breedte: 47cm), kunnen tussen de spanbanden enkel grote papierformaten gebruikt worden. (de schildersezel is gemaakt om A2 papier achter de spanbanden te steken)

Niet iedereen heeft natuurlijk zo'n groot papier, daarom zou ik latjes voorzien die je achter de spanbanden kan steken zodat je ook kleinere formaten kan gebruiken.




In die latjes zou ik ook graag uitsparingen maken in de vorm van verschillende figuurtjes (ster, cirkel,...) die dan op het blad overgetekend kunnen worden.








Ik zou bovenaan ook een uitsparing voorzien zodat kindjes na het schilderen hun schortje kunnen ophangen.




Enkele schetsen voor de vorm van mijn uiteindelijke model.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten